top of page
Accountant at Work

אישור עקרוני מהיר - כך רפורמת המשכנתאות עתידה להשפיע עליכם

פעם פעם, בנק היה מקום מפחיד, הפקידים היו מדברים גבוהה גבוהה…

היום זה לא עובד כך.


בנק ישראל עושה הכל על מנת להנגיש את שירותי הבנקאות והמשכנתאות לעמך ישראל, גם לכאלו שאין להם שיג ושיח עם מושגי יסוד בעולם המשכנתאות.


מהי רפורמת המשכנתאות? מה עתיד להשתנות בנוגע לאישור העקרוני? כל מה שרציתם לדעת בכתבה אחת ממוקדמת.


בנק ישראל רוצה שינוי


כמה מילים מקדימות.

בנק ישראל הוא המנהל של כל הבנקים בישראל. הוא מפקח עליהם ובודק שהבנקים משרתים את אזרחי ישראל בצורה נאמנה.

בנק ישראל מעוניין שהשירות שהבנקים נותנים יהיה נגיש, נוח וזמין.

בדיוק לשם כך, בימים אלו ניכנסת לתוקף רפורמת בנק ישראל. הרפורמה שעתידה להפוך את תהליך לקיחת המשכנתא לתהליך נעים, פחות מרתיע ופחות בירוקרטי.


בואו נדבר תכל'ס, מה עתיד להשתנות באישור העקרוני?


  1. ריבית וצפי ריבית - הריביות שאתם חותמים עליהם היום במשכנתא, עתידות להשתנות אחת לחודש, או אחת לשנה, כל ריבית והכללים שלה. הרפורמה החדשה, תחייב את הבנקים להציג בפניכם בצורה ברורה את צפי הריבית בעתיד, זאת על מנת שתוכלו לתכנן את עצמכם.

  2. פירות התשלומים - לא תצטרכו לשבור את הראש ולנסות להבין איך ומתי תגמרו לשלם את המשכנתא, הבנק יכתוב לכם בצורה ברורה ומפורשת את כל תשלומי המשכנתא, עד לסיום תשלומים בעוד שלוש עשורים (הלוואי שפחות).

  3. הנקודה הגבוהה ביותר בגרף - בכל משכנתא יש עליה בתשלומי המשכנתא, עד לשיא, ואחר כך ירידה, בלי קשר לכך שהריביות משתנות. כדי שתוכלו להיערך בהתאם, תוכלו כבר באישור העקרוני לראות מתי החזר המשכנתא שלכם יהיה בתקופת השיא שלו, ותערכו לכך מראש.


עד כאן לשינויים באישור העקרוני מבחינת מה שהוא מכיל.


מה עוד עתידה הרפורמה לשנות לטובה באישור העקרוני?


  1. תגובה מהירה - אחד השינויים המבורכים, זה הגברת מהירות התגובה של הבנקים וקבלת אישור עקרוני תוך חמישה ימים. כן, כן, ממש כמו שאתם קוראים. עד לכניסת הרפורמה הזו, הבנקים יכלו למרוח את הלקוחות עם אישור עקרוני במשך שבועות ארוכים, שבסך הכל מה דורש האישור העקרוני מהבנק? לאשר בצורה עקרוני ולא מחייבת את המשכנתא.

  2. נוסח אחיד - כל הבנקים יהיו מחוייבים לנסח את האישור העקרוני שלהם בצורה אחידה. עד כה, מי שרצה להשוות בין האישורים העקרוניים אותם קיבל מהבנקים, היה צריך לפענח כל אישור עקרוני כאילו היה כתב חידה. מהיום האישורים העקרוניים יהיו זהים והשוואה ביניהם תיעשה בקלות.

  3. הגשת בקשה מקוונת - השינוי הזה אינו רלוונטי בכל הבנקים, מכיוון שיש בנקים בהם כבר כמה שנים ניתן להגיש בקשה לקבלת אישור עקרוני באופן מקוון. בנקים שעדיין לא התקדמו, יהיו מחוייבים על פי הרפורמה לאפשר להגיש בקשה מקוונת.


לסיכום,

הסיפור הזה של אישור עקרוני עתיד להפוך לכמעט כיף…



bottom of page